top of page

ONDERZOEK bij Kinderen

Het onderzoeken van vermoedelijk hoogbegaafde kinderen vraagt kennis omtrent de doelgroep en ervaring in het werken met deze kinderen. Met name omdat de kans aanzienlijk is dat zij door allerlei oorzaken niet op hun niveau presteren tijdens een intelligentieonderzoek en een onderzoeker nodig hebben die dat doorziet en daarmee om weet te gaan. 
 

Als u ertoe besluit uw kind te laten onderzoeken dan ontvangt u allereerst een intakeformulier waarvan het fijn is als deze zo uitgebreid mogelijk wordt ingevuld. Naar aanleiding van de informatie op dit formulier vindt er een online kennismakings-/intakegesprek plaats waarin iedereen zijn of haar vragen kan stellen en waarin de onderzoeksdag wordt doorgenomen. 

Op de dag van het onderzoek wordt u met uw kind om 9.00 uur verwacht. Er zijn in de straat altijd voldoende (betaalde) parkeerplaatsen op korte afstand beschikbaar, mocht u met de auto komen. In principe neemt u afscheid en loopt uw kind mee naar de onderzoeksruimte, maar mocht uw kind zich nog niet helemaal op zijn/haar gemak voelen dan kunt u vanzelfsprekend meelopen en even blijven zodat het onderzoek in alle rust kan starten. Omdat er tijdens de onderzoeksochtend wordt gepauzeerd is het prettig als u uw kind iets te eten en te drinken meegeeft.
 

Zodra alle onderdelen van het onderzoek zijn afgerond wordt u gebeld zodat u uw kind weer kunt komen ophalen. Meestal zal dat tussen 11.30 uur en 12.30 uur zijn. Heel soms is meer tijd nodig maar dat hoort u in dat geval bijtijds. Dezelfde dag nog krijgt u de eerste resultaten doorgebeld waarna binnen een week een conceptverslag volgt, versleuteld met een wachtwoord. Dit verslag wordt online met u besproken waarna het definitief wordt gemaakt en u het desgewenst naar de school van uw kind kunt sturen. Een online gesprek met school is inbegrepen en kan hierna plaatsvinden. 

Intelligentieonderzoek
Sociaal emotioneel onderzoek
Didactisch onderzoek

Een onderzoek geeft inzicht in de cognitieve capaciteiten en competenties van een kind en bestaat uit diverse taken die tezamen een intelligentieprofiel vormen. Op basis van deze inzichten kunnen adviezen gegeven worden over wat een kind nodig heeft om op school (nog) beter ‘uit de verf’ te komen. Daarnaast kunnen de resultaten een kind helpen om zichzelf (nog beter) te begrijpen of om (nog beter) begrepen te worden. Tijdens het onderzoek wordt goed gekeken naar hoe het kind omgaat met de steeds moeilijker wordende opdrachten en wordt nagegaan hoe het kind denkt en redeneert. De onderzoeksresultaten en observaties worden weergegeven in een onderzoeksverslag en besproken met ouders en (indien gewenst) met school.

​

Mocht het onderzoek toch onvoldoende antwoord geven op de vragen dan is het mogelijk om het onderzoek te verbreden. Er kan dan gekeken worden naar zaken als executieve vaardigheden, het zelfbeeld, de sociaal-emotionele ontwikkeling en de sociaal-emotionele competenties. Tevens kan worden nagegaan of aan de leervoorwaarden is voldaan en kan een didactisch onderzoek worden verricht. 

Over meest gebruikte methode WISC-V:

WISC-V (Wechsler Intelligence Scale for Children, 5e versie)

De WISC-V is een intelligentietest speciaal ontwikkeld voor kinderen van 6 tot en met 16 jaar. Deze test meet het cognitief functioneren van kinderen en de resultaten stellen in staat om verschillende cognitieve vaardigheden en een Totaal IQ (TIQ) te berekenen. Sterktes en zwaktes in het intelligentieprofiel komen duidelijk naar voren. Het Totaal IQ (de Intelligentie Quotiënt) geeft een schatting van de intelligentie. Er wordt gesproken over een schatting omdat intelligentie een veelomvattend en complex begrip is en omdat factoren als emotie of vermoeidheid het resultaat kunnen beïnvloeden. Er is sprake van een momentopname en om deze reden zijn de resultaten dan ook slechts twee jaar geldig.

bottom of page